SEO Manager
روایت رقابت از نقطه صفر

من پرستو هستم و در دنیای سئو فعالیت میکنم. روز و شب درگیر رقابت هستم. برای من سئو همیشه یه میدون جنگ بوده و این جنگیدن و رقابت کردن در زندگی کاری و غیر کاریم هم تا حدودی خودشو نشون داده و میده. من الان مدیر سئو اینوکسم و تلاش میکنم تا توی این رقابت نفس گیر، همه صفحات وب سایت اینوکس در نتایج گوگل رتبه بالایی داشته باشن. کار من هر روزه با سر و کله زدن با الگوریتم های گوگل، استراتژیها، کلمات کلیدی و رصد رقبای جدید و همکاری و تعامل با تیمهای محتوا، فنی و زیرساخت گره خورده. میخوام تو این بلاگ پست اون چیزهایی که در مورد رقابتکردن و جنگیدن متوجه شدم رو روایت کنم تلاشم اینه که جنبههایی از رقابت رو بهشون اشاره کنم که کمتر بهشون برخورد داشتین. رقابتی که باعث شد پرستویی که داره این متن رو می نویسه با پرستویی که دو سال پیش وارد اینوکس شده فرق داشته باشه. راستش رو بخواید روزهای سخت و ناامید کننده اینجا خیلی داشتم ولی هر شب قبل خواب دوست داشتم که زودتر صبح شه و سریع تر برگردم تو میدون رقابتم.
بذارین از اولش بگم: رقابت از نقطه صفر،سخت اما ممکن!
سئو یک سایت جدید مثل شروع از چند کیلومتر قبل از خط استارت در یک مسابقه ماراتنه؛ شما هنوز شروع نکردید، اما رقبا کیلومترها جلوترن. هیچ محتوایی ندارید، نه بکلینکی برای اعتبار و نه جایگاهی در گوگل. ساختن از هیچ، بیتردید چالشبرانگیزه، اما همین چالشهاست که موفقیت نهایی را شیرینتر میکنه ولی در اینوکس برای من اینجوری نبود. من وقتی وارد اینوکس شدم، اینوکس دوتا کلیک داشت، فقط دوتا! الان که به شروع کارهام تو اینوکس نگاه میکنم باید بگم که برای رقابت کردن از صفر باید برای همه چی آماده بود. اصلا اینجوری نیست که همه چیز معلوم باشه. رقابت از صفر یه تلاش و پشتکار خاصی میخواد. من یه مقداری داشتم و یه مقداریشو هم در اینوکس به دست آوردم.
برای یه رقابت ماندگار باید ابتدا «انتخاب» کنیم.
در قدم اول ما میخواستیم یه صرافی رمزارز با خدمات متنوع داشته باشیم ولی در شروع کار محصول آماده نبود و ما کارمون رو با تولید محتوا و سئو بر روی کلمات کلیدی و وبلاگ شروع کردیم. کلمات زیادی بودند که به صرافی و همینطور خدمات مالی مرتبط باشه و میتونستیم در مورد اونها تولید محتوا کنیم. روزهای اول رو خوب یادمه که روی یه سری کلمه تمرکز کرده بودیم، نتیجه اون تمرکز این شد که ترافیک وبسایتمون رفته رفته بیشتر شد و نتایج مثبت بود، تصمیم گرفتیم در موضوعات متنوع تری در حوزه رمزارزها تولید محتوا داشته باشیم و تعداد محتواهای منتشر شده را افزایش بدیم. در ابتدای کار با آنالیز رقبا و بنچمارک متوجه شدیم که کارمون چقدر سخته چون با رقبای قوی روبرو بودیم که چند سال قبل تر از ما کارشون رو شروع کرده بودن. اونا برای هر کلمهای که فکرشو بکنین تولید محتوا کرده بودن و به دنبال گرفتن ترافیک بودن، ما هم بودیم ولی ما یه قاعده گذاشته بودیم اینکه «ما برامون جایگاه و رتبه در گوگل مهمه ولی اولویت اصلی برای ما، پاسخگویی به نیاز کاربر بوده و هست.» این قاعده سبب شد راحت انتخاب کنیم و وارد یه سری رقابت بیهوده نشیم.
بعد از اینکه انتخاب کردیم چطوری رقابت رو آغاز کنیم، من با کلی از مسائل روبهرو بودم. صفحات محصول، وبلاگ، صفحات اصلی سایت، رمزارزهای متعدد و … همه چیز روی میز بود. من به عنوان کسی که مسئولیت سئو رو برعهده داشتم باید اینا رو جلو میبردم. چون کار از صفر شروع شده بود، من باید آستینها رو بالا میزدم و به جای اینکه غر بزنم بگم چرا این نیست چرا اون نیست، سعی کردم خودم قسمتی از راهحل باشم و تلاش کنم که بسازم. پس آستینها رو بالا زدم و با ایجاد تعامل سازنده با تیم، دونهدونه موارد رو حل کردیم. در این مسیر یاد گرفتم که برای حل مسائل اساسی و زیرساختی باید صبر داشته باشم و همینطور مسائل رو بخش بخش کنم تا در تایملاین اونا رو حل کنم.
- رقابت در سئو انتها نداره.
در بازارهایی که اندازه بازارشون ثابت نیست و هر روز به مشتریان و رقبا اضافه میشه، رقابت کردن رنگ و بوی دیگهای داره. طبق آمار منتشر شده تقریبا تعداد افراد درگیر کریپتوکارنسی در سال اخیر دو برابر شده. در چنین وضعیتی من با بازاری روبهرو هستم که مدام نیازهاش متغیره و درخواستهای جدیدی مطرح میشه. بازار رمزارز مانند یک کهکشان بیانتهاست؛ هر روز بزرگتر، پیچیدهتر، و رقابتیتر میشه. سئو برای من مثل سفری بیپایان در کهکشانه؛ جایی که هر لحظه باید برای کشف، رقابت و حرکت رو به جلو آماده باشی.
در این دنیا، هیچچیز ثابت نیست. گوگل هر روز قوانین بازی را تغییر میده و رقبا همیشه آمادن تا یک قدم جلوتر از ما باشن. من بعد از دو سال کار در اینوکس این موارد رو در مورد رقابت سئویی میتونم باهاتون به اشتراک بذارم.
- سئو سریع جواب نمیده! پس بهتره دنبال میانبر نباشی
رقابت در دنیای رمزارزها مثل میدان نبرد بی رحمه و اونقدر رقابت زیاده که نمیشه بدون زیرساخت اصولی و استراتژی درست یه سری از اتفاقات رو رقم زد. بهتره که کارهای زیرساختی رو انجام بدی تا رشد پایداری داشته باشی.
- داشتن دانش در بازار رمزارزها به اندازه دانش در مورد الگوریتمهای گوگل مهمه
درک بازار رمزارز و هایپهای مرتبط با اون در سئو خیلی اهمیت داره. اگر نتونی احساسات و نگرانیهای کاربران رو در این زمینه درست شناسایی کنی، ممکنه کلمات کلیدی اشتباهی رو هدف بگیری یا منابع رو به درستی تخصیص ندید. این باعث میشه استراتژی سئوت از مسیر اصلی خارج بشه و نتایج دلخواه رو به همراه نیاره.
- نیاز کاربرها رو باید پوشش بدیم
اولین هدف سئو گرفتن جایگاهه ولی نیاز کاربرها رو هم پوشش دادن اهمیت داره. باید جوری استراتژی سئو چیده بشه که نیاز کاربرها رو پوشش بدیم تا بتونیم به جایگاههای بالاتر در گوگل برسیم.
اگه بخوام این مبحث رو با یه جمله ببندم باید بگم که سئو یه رقابت بینهایته و متغیرهای مختلفی داره که در طول مسیر باهاشون آشنا میشیم.
من همیشه در رقابتم. همکارم یه بار ازم پرسید رقابت برات چه معنی میده؟ بلافاصله گفتم رقابت برای من یه چالش بی انتهاست که هر روز باهاش روبرو میشم. حالا که به مسیر قبلم نگاه میکنم باید بگم من از رقابت و اینوکس ممنونم چون سبب شدن برم دنبال نسخه بهتری از خودم. بهم میگین شما چطوری دنبال نسخه بهتری از خودتون میرین؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
باورهای شخصی غلط در دنیای رمزارزها
مطلبی دیگر از این انتشارات
فرمان تصمیم چطور در دست باقی میماند؟
افزایش بازدید بر اساس علاقهمندیهای شما
از «کی میره سمت بورس؟» تا علاقه روزانه به بازار سرمایه